[Allmänt om Slitstål]  [Svetsa Skopstål & Slitplåt]  [Slitage av Slitstål - Stål vs Sten]  [Om Hårdmetaller]

Vad är hårdmetall?
Hårdmetall består av Tungstenkarbid, även kallat Wolframkarbid, som hårdämne och Kobolt som bindemetall. Hårdmetallen är extremt hård, ca 2600 Vickers, många gånger hårdare än det hårdast möjliga härdade slitstål (ca 650 Vickers) och även hårdare än de flesta bergmineraler, inklusive kvarts och porfyr som är mycket vanligt mineral i våra Nordiska vägbanor. Hårdast vinner, är naturlagen i nötande slitage mellan två ytor. På mineralhårdhetsskalan Moh där diamant är hårdast (10), så ligger kvarts och porfyr på 7 Moh och hårdmetallen är ca 9 Moh, alltså hårdare än det hårdaste i vägbanan, vilket ger hårdmetallplogskär mycket lång slitagetid. De hårdaste slitstålen i HBW600 ligger på ca 5,5 Moh, alltså mjukare än materialet i vägbanorna, vilket gör att slitstålet slits snabbt.

Hårdmetall har använts länge inom mekanisk bearbetning, tex i betongborrar. Nu har hårdmetallen även börjat få genomslag inom snöröjningen. Alltfler går över till plogskär med hårdmetall istället för härdade slitstål. Hårdmetallskärens många fördelar ger helt enkelt en bättre ekonomi. Mer kilometer plogning per krona för plogskären, mindre omkostnader på stålbyten och minskad risk för skador på plogen som uppkommer pga genomslitna stål och fel ploginställning till följd av snedslitna stålskär. Sammantaget stora fördelar i en bransch med ständigt pressad ekonomi.

© Innehållet på denna sida är skyddat av lagen om upphovsrätt. All kopiering utan tillstånd är förbjuden.

Partrex använder cookies för att utforma din upplevelse på vår webbplats på bästa sätt. Fortsätter du använda våra tjänster förutsätter vi att du godkänner användningen av cookies, i enlighet med vår Cookie och Dataskyddspolicy. Du kan läsa mer om våra cookies och hur vi hanterar personuppgifter i vår Dataskyddspolicy.